fredag 6 maj 2011

Renoveringstankar - vardagsrummet



Jag har en stukad fot, förkylning på gång men också spännande saker som händer i livet. Men mer om det någon annan gång.

Men det var inte det jag tänkt blogga om.
Nu har vi bott i huset några månader. Vi har börjat fundera kring renovering, och vad som är nästa steg. Vi har planterat lite, Christian har renoverat i sitt garage.
I sommar är det takbyte, och så har vi bestämt att första rummet på insidan som ska fixas är vardagsrummet.

Så här ser en del av vårt ganska stora vardagsrum ut nu. Ganska mörkt och trist om ni frågar mig!

Åtgärder:
- Taket och taklister etc ska målas vitt! Bort med bastukänslan! De svartbruna bjälkarna ska vara kvar som de är.
- Lister runt fönster etc ska målas vitt!
- En fondtapet, som ni kan se bild på ska det bli, plus någon ljus färg på övriga väggar. Denna fondtapet är lite svår att se på bara den lilla bilden. Tapeten hittade jag i en annan inredningsblogg, fast hon har den i turkos. Där kan man se lite tydligare hur den ser ut: http://blogg.helenashem.se/?p=7058
Tack Helena för inspirationen!
- Men sedan är det golvet och det vet vi inte vad vi ska göra med. Det är ett gammalt fint plankgolv och det är synd att dölja det. Men samtidigt är det väldigt slitet och svårt att hålla rent. Just nu lutar det mest åt att vi slipar det själva. Att låta någon göra det kostar massor, vi hade en kille här som tittade på golvet och eftersom golvet är rätt ojämt så skulle det behöva slipas planka för planka = rätt kostsamt. Så golvet är vårt dilemma just nu.

Har ni läsare några tankar, idéer förslag?

1 kommentar:

  1. Men blä! Jag skrev ett långt inlägg om golvet, men allt försvann när mitt internet plötsligt lade ner.. :(
    Okej, här kommer det igen! :D

    Vad kul att få följa med i era funderingar! Jag tycker det låter jättefint med allt vita och en sådan fin fondtapet!
    Vad gäller golvet skulle jag antingen ha lagt på ett lite billigare, ljust golv (från IKEA kanske?) och ev tagit bort det om några år och slipat originalgolvet då, eller så skulle jag ha slipat själv, och betsat det i vitt eller grått (speciellt om ni tänker ha kvar soffan, då tror jag grått passar). När vi slipade golven på vår ovanvåning själva för några år sedan kom vi fram till följande:
    - var lugn och jämn med alla rörelser - minsta ryck och det blir jack i golvet...
    - om lacken sätter igen slippappret, köp billigt margarin på ex Lidl och smeta ut på golvet (fast margarin, inte flytande). Av någon anledning gör detta att slippappret inte sätter igen!

    Lycka till!!

    SvaraRadera