lördag 1 september 2012

Och så var det det där med redigering..



Jag är ingen hejare på redigering. Tycker att Photoshop är ganska invecklat och krångligt (läs: har aldrig riktigt tagit mig tid att lära!). Jag har hankat mig fram, använt andras "actions" som det heter när man använder någon annans förinställda lilla program till sin bild. Men nu har jag hittat rätt! Adobes Lightroom är verkligen lätt att använda och ger mig allt jag behöver och lite till. Ofta har jag en känsla som jag känner när jag ser en bild. Vill jag att den ska kännas mjuk och böljande, eller kanske skarp och klar? Allt fixar detta program.

Nåväl, jag är hobbyfotograf, med betoning på hobby. Men jag tycker det är väldigt roligt. Ovan ser ni en bildserie, där den översta bilden är originalbilden. Den i mitten är redigerad till större del, men jag har sedan lagt på mörka kanter på den nedersta. Bara som några exempel på vad man kan göra. Finns säkert tusen orsaker till att Photoshop är bättre, men det här är ett program som passar mig!

Man kan också ta bort grejer..  Hade en fin bild på moln som Freja hade tagit, men det var något som stack ut i bilden, som jag ville ta bort. Här kan ni se skillnaden:




1 kommentar: